Ön tudja, hogyan csökkentheti a számítógépes munka ártalmait?

Ön tudja, hogyan csökkentheti a számítógépes munka ártalmait?

 
Népbetegségnek számítanak az egész napos számítógép előtt ülésből származó problémák. Bizonyos szempontok betartásával csökkenteni lehet az ártalmas hatásokat. A számítógép helyzetének helyes beállítása, a megfelelő ülés kiválasztása, és egyes trükkök alkalmazása lesz a téma ebben a blog bejegyzésben.
 
Hogyan állítsam be a számítógépemet?

 

 

 
Mivel majdnem mindenki ülve számítógépezik, a jobb oldali ábrát figyeljük. A legfontosabb szempontok:
 
A monitort úgy állítsa be, hogy a teteje szemmagasságban legyen.
Ha a felkar lóg, az alkar pedig vízszintesen helyezkedik el, akkor ujjai pont a billentyűzetet érintsék.
Az ülést olyan magasra emelje, hogy combja kicsit lejtsen a térd felé.
A gerincnek az a legjobb, ha egyenesen tartja a hátát. Törekedjen arra, hogy minél többet üljön támaszkodás nélkül, talpakkal a talajon. Kerülje a görnyedést. Ez egy idő után fárasztó, ezért egy keményebb párnát tehet a dereka mögé.
 
 
 
Milyen széket válasszak? (részlet a Lumbágó Biblia c. tanulmányból)
 
"Válasszon olyan széket, amely helyesen támasztja meg a hátát, tegyen párnát a dereka alá. Ülhet nagy, felfújható gumilabdán is, ami akkor jó megoldás, ha megfelelően erősek a has- és hátizmai. Túl hosszú ideig azonban kényelmetlen rajta ülni, mert nem tud hátradőlni. Használhat térdeplő széket is, aminek szintén van hátránya. A rajta való ülés közben testének súlya a hajlított állapotban lévő (csont alátámasztás nélküli) térdeire nehezedik, ezért hosszú távon a térd, és a térdszalagok károsodhatnak.
 
Azt szoktam javasolni félig viccből, félig komolyan, hogy egy órás váltásokban cserélgessék a hármat (irodai szék, nagy labda, térdeplő szék). Amennyiben irodában dolgozik, ez jól működhet irodán belüli körforgásban. A legfontosabb azonban az, hogy rendszeresen tartson szünetet, álljon fel, mozogjon, nyújtózkodjon, esetleg tornázzon!"
 
 
A fej és a nyak helyzete
 
Habár főleg deréktáji problémákkal foglalkozok, sokan keresnek fel nyaki panaszokkal is. Számítógépes munkát végzőknél tipikus tünetek figyelhetők meg.
 
Egyrészt a lapocka és a gerinc között van egy jellegzetes pont, ami az egerezéssel kapcsolható össze. Hiába támaszkodik a csuklóján, és csak mutató ujjával klikkel, mégis minden mozdulatban benne van az egész kar, amit folyamatosan tartani és mozgatni kell. Ez pedig egy bizonyos ponthoz, izomhoz kapcsolódik, ahol a hosszan tartó feszítés miatt görcsös csomó alakul ki. Ez pedig az egész nyak-vállövre hatással van, és hosszú ideig tünetmentes lehet.
 
Másrészt megfigyelheti, ha nagyon benne van a munkában, akkor akaratlanul előre nyújtja a nyakát, hogy arca közelebb kerüljön a képernyőhöz. Így a csigolyák lépcsőzetesen elcsúsznak egymáson, ezért a fej és a nyak megtartására plusz izommunkára van szükség. Ez megint túlműködött, feszült izomzathoz vezet, ami következtében romlik a vérkeringés, és az izmok oxigén ellátása.
 
TIPP:
Ragasszon fel egy kis darab élénk színű, öntapadós cetlit (post-it) a monitor tetejére, középre, ahol nem lóg bele a képernyőbe, de időnkén megakad rajta a szeme. Nem kell ráírni semmit, csak tudja, hogy azt jelenti: "Most megfigyelem hogyan tartom a fejem. Ha éppen előre nyújtom, akkor visszahúzom középre, és rendezem a testtartásom."
 
Így lassan hozzászokik a helyes pozícióhoz.
Mindemellett nagyon fontos, hogy időnként szünetet tartson, és mozogjon!