A tibeti hasizom erősítő gyakorlat

A tibeti hasizom erősítő gyakorlat

A „buddhista leborulás” gyakorlata a derékfájás ellen!

 

A tibeti buddhizmusban népszerű „leborulás” gyakorlatról, és annak jótékony hatásáról lesz szó a derékfájás tükrében. A hasizom erősítése lehet az egyik hatékony ellenszere a lumbágónak, viszont a felülések végrehajtása ilyen állapotban erős fájdalommal jár. A Tar községben élő magyar lámát, Láma Csöpelt megkérdeztem egyszer, hogy megmutathatom-e pácienseimnek a leborulást a derékterápia részeként, lehet-e gyakorolni a szellemi tanítások nélkül? Azt válaszolta, hogy nyugodtan, legfeljebb az emberek kíváncsiak lesznek a mögöttes tartalomra is. Tehát most a gyakorlat kivitelezését és fizioterápiás működését fogom bemutatni, akiket pedig a hozzá tartozó buddhista tanítások is érdekelnek, azok bátran forduljanak Láma Csöpelhez.

 

Korábban már szó volt két nagyszerű gyakorlatról, amik a kutya-cica-nyuszi és a Napüdvözlet. Ebbe a gyakorlattípusba tartozik a leborulás is, mivel ez is a gerinc előre-hátra mozgatásán, tornáztatásán alapul. A kutya-cica-nyuszi  elsősorban a derékfájdalom aktív szakaszában alkalmazandó, mert végrehajtása nem megterhelő, hatékonyan oldja az izomgörcsöt, és a porckorongot regenerálja. A Napüdvözlet a következő fázis, amikor a nagy fájdalmak már elmúltak, de még feszes az izom. Ez a gyakorlat már jobban igénybe veszi a testet, nyújtja az izmokat, növeli a hajlékonyságot, a gerinc rugalmasságát fokozza.

 

A leborulást utókezelésnél, illetve megelőzésnél érdemes alkalmazni. Ez inkább erősítő gyakorlat, amely a tartóizmokra fejti ki hatását, mint a hasizom, a gerinc menti izom, de a mell, kar és a láb izmait is megdolgoztatja. Nem véletlen, hogy a sok meditálás mellett ezt a hatékony testmozgást alkalmazzák a szerzetesek és a meditációt gyakorlók.

 

A derékfájás szempontjából főleg a hasizom erősítése miatt javasolt, mert ha azt jó állapotban tartjuk, akkor természetes fűzőként körbefogja és stabilizálja a gerincet. Gyakran a fájdalom miatt a felülések vagy lábemelések végzése nehézkes, viszont a leborulás nem terheli meg a derekat.

 

A kivitelezéshez szükséges:

 

  • Csúszka a tenyerek alá. Egy rongy is megteszi, de tenyér méretűre vágott padlószőnyeg a tuti.
  • Keskenyre hajtogatott takaró
  • Kispárna a térdek alá

 

 

 

 

Végrehajtásának három nehézségi fázisa van:

  1. Letérdelek  > tovább fekvőtámaszba, nyújtott karral > leereszkedek hason fekvésbe, homlok a talajon > kezeket a fej fölé nyújtom, ujjak találkoznak.

 

  1. Letérdelek > karokat előcsúsztatva rögtön hasalásba, homlok a talajon, kezek a fej fölött találkoznak.

 

  1. Előrehajlás, tenyerek a talajon > nyújtott karral, egyenes háttal előrecsúszok hasalásba.

 

Visszafelé: Kezeket visszahúzom a vállak alá > karokat kinyújtom, „Kobra tartás” > hátratolom magam sarokülésbe > felállás.

 

A végrehajtás variációira, lehetőségeire úgyis ráérez, ha gyakorolja. Az ismétlések tempóját magunknak határozzuk meg, lehet lassaban vagy intenzívebben. Időtartamát tekintve lehet 10-20 percig csinálni, vagy ha számolni szeretné, akkor végezzen el 50-100 ismétlést.

Pár videó a YouTube-ról:

 

Tibetben szokás leborulva zarándokolni:

www.youtube.com/watch?v=f-i_JUVUW-o">http://www.youtube.com/watch?v=f-i_JUVUW-o">www.youtube.com/watch?v=f-i_JUVUW-o">http://www.youtube.com/watch?v=f-i_JUVUW-o

www.youtube.com/watch?v=6-hsCfIOasM">http://www.youtube.com/watch?v=6-hsCfIOasM">www.youtube.com/watch?v=6-hsCfIOasM">http://www.youtube.com/watch?v=6-hsCfIOasM

 

A gyakorlat:

www.youtube.com/watch?v=xdKS8RQGjog">http://www.youtube.com/watch?v=xdKS8RQGjog">www.youtube.com/watch?v=xdKS8RQGjog">http://www.youtube.com/watch?v=xdKS8RQGjog

www.youtube.com/watch?v=gs1W_w3oSCM">http://www.youtube.com/watch?v=gs1W_w3oSCM">www.youtube.com/watch?v=gs1W_w3oSCM">http://www.youtube.com/watch?v=gs1W_w3oSCM

 

…vagy keressen rá a „buddhist prostrations” kifejezésre.